Salah satu punca utama penyumbang kepada gejala negatif di kalangan remaja ialah ketiadaan kasih sayang. Sebenarnya kesan buruk ketiadaan kasih sayang itu bukan terhadap golongan remaja sahaja. Malah sesiapa pun di dunia ini akan rosak jiwanya kerana tidak mendapat kasih sayang. Banyaknya dibangunkan rumah-rumah orang tua kerana golongan tua juga turut tidak mendapat kasih sayang daripada anak-anak. Akhirnya mereka hidup sepi seolah-olah tersisih dan tidak dipedulikan.
Islam menganjurkan agar kasih sayang berlaku di dalam semua peringkat dan golongan. Perlu subur kasih sayang di dalam keluarga, di dalam jabatan, di dalam setiap institusi, di dalam pemerintahan, di dalam pendidikan, di dalam pergaulan dan sebagainya. Dan kasih sayang itu mestilah di dalam konteks dua hala antara satu individu dengan individu yang lain, antara satu pihak dengan pihak lain. Tidak boleh subur kasih sayang sekiranya ibarat bertepuk sebelah tangan. Sebab itulah dalam usaha menyuburkan kasih sayang itu semua pihak mesti mengambil inisiatif, daya usaha, pendekatan, agenda dan program ke arah itu. Dan ini bukanlah aktiviti yang boleh dibuat bermusim sebaliknya berterusan seperti makan dan minum, kerana kasih sayang adalah sebahagian dari keperluan asasi kehidupan manusia itu sendiri.
Contoh manifestasi kehidupan yang sudah gersang dari kasih sayang ialah masyarakat Barat. Hidup terlalu individualistik, ego dan sangat mempertahankan hak sendiri. Hingga seorang anak sekalipun tidak mempedulikan ibubapa lantaran tiadanya kasih sayang. Ibubapa pula tidak boleh dan tidak berani campur tangan dalam hal ehwal dan urusan anak-anak. Pertalian atau hubungan yang berlangsung kalaupun ada tidak lebih dari tradisi dan lakonan yang bersifat lahiriah. Agama sudah tidak berperanan mempertautkan hati antara satu dengan yang lain.
Ada beberapa tanda-tanda yang menjadi isyarat sama ada telah wujud kasih sayang ataupun sebaliknya. Sekiranya tiada tanda-tanda tersebut itu menunjukkan kasih sayang tidak wujud. Kalau ada sebahagian sahaja itu juga menunjukkan kasih sayang belum benar-benar mantap.
1. Apabila bertemu tidak merasa jemu. Malah pertemuan itu sentiasa ditunggu-tunggu. Masing-masing mencari jalan dan alasan untuk membolehkan bertemu selalu. Setiap pertemuan dirasakan sangat bermanfaat. Banyak perkara yang boleh dikongsi bersama, termasuklah perkara yang mendatangkan kebaikan bersama dan untuk kebaikan umat.
2. Apabila berpisah atau ketiadaan amat dirasai kehilangannya. Seolah-olah ada sesuatu yang sangat berharga telah hilang. Perasaan rindu sentiasa menyelinap di sanubari. Bertolak di atas kerinduan itulah maka di saat berpisah itu saling doa mendoa antara satu sama lain.
3. Wujud sikap pembelaan yakni bukan sekadar saling bertolong bantu malah sangat kuat membela antara satu dengan yang lain. Masing-masing merasakan bahawa diri orang lain itu sangat bernilai serta berharga, manakala diri sendiri lebih wajar terkorban demi untuk orang lain yang bernilai dan berharga itu.
Andainya bertembung satu keadaan di mana salah seorang saja yang boleh hidup, maka kedua-duanya berlumba-lumba menawarkan dirinya terkorban untuk membolehkan orang lain itu hidup.
4. Apa yang disukai atas dirinya, itulah juga yang disukai atas orang lain. Apa yang dibenci atas dirinya maka itulah juga yang dia tidak suka berlaku ke atas diri orang lain. Dia mahu orang lain turut beriman seperti dirinya mahukan iman. Dia mahu orang lain turut ke Syurga seperti dirinya mengidamkan Syurga. Dia takut jatuh kepada kufur, dosa dan neraka, maka itu juga yang ditakuti berlaku ke atas orang lain.
5. Sikap dalam kehidupannya sentiasa mengutamakan orang lain. Sekurang-kurangnya sama taraf. Lebih kerap berlaku dia akan melebihkan orang lain berbanding dirinya. Kesenangan dan kebahagiaan orang lain itulah merupakan kesenangan dan kebahagiaan bagi dirinya. Lantaran itu maka terbentuklah satu sikap yang sangat suka memberi atau lebih banyak memberi berbanding menerima. Baginya kebahagiaan itu bukan dia memiliki sesuatu tetapi kebahagiaan itu apabila orang lain itu berjaya memiliki sesuatu. Sama ada dia yang memberi atau berusaha membantu hingga orang lain berjaya memperolehinya.
6. Meletakkan diri sebagai regu yang baik dalam kehidupan bermasyarakat. Regu yang baik seolah-olah dalam satu pasukan. Biarpun berada di dalam posisi masing-masing tetapi ada peranan dalam mencapai cita-cita bersama. Penjaga gol dalam pasukan bola biarpun tiada peluang menyumbat bola ke gol lawan namun besar peranannya dalam mempertahankan kemenangan pasukannya sendiri. Andainya penjaga gol mementingkan perasaan dan kepentingan diri, seluruh pasukan akan menanggung kekalahan bersama.
Semua ciri-ciri kasih sayang ini telah dimiliki oleh orang-orang utama terdiri dari para Rasul, para sahabat dan salafussoleh. Kehidupan mereka bukan tidak ada krisis langsung tetapi sangat sedikit serta tidak sampai mencetuskan permusuhan dan perpecahan. Tidak hairanlah kehidupan mereka sangat harmoni. Akhirat lebih diutamakan berbanding duniawi. Keredhaan Allah SWT menjadi buruan masing-masing. Ketinggian dunia tidak ada dalam kamus hidup mereka. Segala sesuatu yang bersifat duniawi itu tidak lebih dari alat untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT.
Sikap mereka yang tidak mahukan ketinggian dunia jelas digambarkan oleh Allah melalui firmanNya yang bermaksud: "Mereka yang tidak inginkan ketinggian dan berbuat kerosakan dan memilih akhirat dan itulah balasan bagi orang yang bertaqwa."
0 comments:
Post a Comment