Islam itu sendiri bermaksud selamat atau sejahtera. Bukan sahaja dirinya selamat malah menyelamatkan orang lain. Termasuk maruah diri, darah dan harta benda.
Kedatangan Islam telah mengangkat martabat maruah diri serta keturunan. Memberi hak ke atas harta benda dan pemilikan dan sangat menjaga nyawa.
Ketika Islam menguasai tiga suku dunia, itulah saatnya di mana dunia berada dalam kesejahteraan. Seluruh kaum, bangsa dan etnik memperolehi hak yang sempurna dalam berbagai aspek. Malah mereka dapat benar-benar merasai indahnya hidup bernaung di bawah payung Islam.
Bukan sahaja kehormatan diri, harta benda dan nyawa, malah hak anutan agama dan kepercayaan pun terjamin kebebasannya. Tiada paksaan dalam beragama dan kamu dengan agama kamu. Dan ini tidak pula bertentangan dengan hak penyeruan atau dakwah. Seruan dan dakwah hanya perlukan kebijaksanaan yang menambat hati mereka sehingga menerima Islam secara sukarela dengan hati yang tulus murni.
Apabila kekuasaan dunia ini beralih kembali kepada kerakusan nafsu dan mengenepikan Islam, maka budaya hidup jahiliyah kembali berleluasa. Berikutan itu maka kehidupan manusia tidak lagi sejahtera bahkan penuh dengan porak peranda, kacau bilau dan tindas menindas.
Demi kesejahteraan dan keharmonian hidup, semua pihak perlu memahami hak masing-masing, perlu mengikis dan mengenepikan sentimen melulu yang banyak merugikan semua pihak, perlu rasional dalam menghadapi situasi berbeza pendapat.
Dengan hadirnya Rasulullah SAW, keadilan terserlah dalam setiap urusan dengan orang bukan Islam. Masyarakat bukan Islam dilayan dengan layanan adil, bermaruah dan terhormat. Hak-hak mereka terutamanya hak kemanusiaan tetap terpelihara dalam Islam yang sentiasa bersifat selamat.
Dalam peristiwa serombongan Kristian Najran menemui Rasulullah SAW, ketika itu baginda berada di dalam masjid selepas solat Asar. Rombongan tersebut berhasrat melaksanakan upacara agama mereka di dalam masjid baginda. Ada sahabat yang cuba melarang tetapi ditegur oleh Rasulullah sambil bersabda: "Biarkan mereka." Rombongan itupun beribadat dengan menghadap ke arah Timur.
Dalam kejadian lain, Panglima Islam Salahuddin Al Ayyubi membebaskan kota Baitulmaqdis tanpa pertumpahan darah. Perjanjian dipegang, gereja dan tempat ibadat tidak diusik dan mereka dilayan dengan baik. Ertinya Islam mengajar kebaikan, hinggakan di dalam peperangan sekalipun, Islam tidak berlaku kejam terhadap musuh.
Memanglah elok kalau orang bukan Islam mencari dan memahami hakikat dan keindahan ajaran Islam itu. Tetapi orang Islam sendiri juga perlu mendalami ajaran Islam dan menjadikan diri contoh terbaik agar tampak jelas betapa Islam itu cantik dan indah. Memang sukar orang bukan Islam mahu faham kalau sikap umat Islam sendiri menyebabkan salah faham dan kekeliruan.
Di zaman jahiliyah, permusuhan hingga berperang itu tercetus dari punca yang sangat remeh. Namun bukan itu alasan yang utama. Perasaan benci membenci yang terpendam itu sebenarnya yang menjadi punca. Perasaan benci itu pula tidak pernah cuba untuk dikikis atau dipadamkan, malah terus disuburkan, hingga akhirnya merasa puas andainya dapat diluahkan kepada pihak yang dibenci.
Adakah kerakusan nafsu itu yang hendak kita pertahankan?
0 comments:
Post a Comment