Bersyukur Dengan Ibadah

on Monday, May 18, 2009

Selama ini kita banyak mendengar orang menyebut perlunya bersyukur dengan harta, bersyukur dengan pangkat, kesihatan dan berbagai nikmat lahiriah yang Allah beri. Tetapi jarang orang memperkatakan perlunya bersyukur dengan ibadah.

Pernahkah orang menyebut tentang perlunya bersyukur dengan sembahyang, puasa, ibadah haji, wirid, zikir dan lain-lain ibadah fardhu dan sunat? Bukankah itu juga nikmat, yang lebih besar dari nikmat-nikmat yang lain-lain, yang berbentuk harta benda. Berapa ramai orang yang tidak bersyukur dengan nikmat yang lebih besar itu!

Sebab itu orang hanya nampak jahat pada orang yang gila dunia saja, kerana mereka tidak bersykur. Sedangkan berapa ramai orang tidak bersyukur dengan amal ibadah yang dilakukannya, tetapi ini jarang diperkatakan.

Tanda seseorang itu tidak bersyukur dengan amal ibadahnya, makin banyak sembahyangnya, wiridnya atau zikirnya, makin tebal sifat sombongnya. Puasa sunatnya banyak tapi sifat tawadhuk tidak tumbuh dalam dirinya. Lalu tidak lahirlah ukhuwah dan kasih sayang.

Berapa banyak ahli ibadah yang tidak bersyukur dengan ibadahnya. Barshisa seorang wali Allah, mati kufur kerana tidak bersyukur dengan ibadahnya. Allah beri nikmat 70 tahun beribadah, tapi ibadah yang dilakukannya tidak menghasilkan buah, tidak membangunkan rasa kehambaan, sebaliknya membangunkan sifat ketuanan dalam dirinya. Sebab itu Allah biarkan dia sesat dan boleh tertipu dengan syaitan. Mulanya dia minum arak, kemudian berzina dan seterusnya membunuh orang. Dan akhirnya dia mati digantung. Disebabkan rasa kehambaannya sudah tanggal dari hatinya. Allah turunkan bala begitu rupa padanya.
Sepatutnya apabila dapat mengerjakan sembahyang, berpuasa atau berwirid zikir, kita sujud syukur dan merendah diri kepada Allah. Sepatut kita merintih dengan penuh rasa kehambaan kepada Allah "Ya Allah, kalau bukan kerana rahmatMu dan nikmat Mu, kalau bukan kerana dorongan-Mu, aku langsung tidak boleh beramal. Sesungguhnya menyembah-Mu ini satu nikmat yang besar dan aku yakin tidak mungkin dapat berbuat kalau bukan kerana belas kasihan dan rahmat-Mu".

Hanya apabila kita dapat bersyukur dengan ibadah yang kita kerjakan, barulah ibadah itu berbuah. Buah ibadah itu adalah akhlak. Buah akhlak ialah kemesraan dan kasih sayang !
Wallahua'lam

0 comments: