Janji tinggal janji...

on Friday, May 22, 2009

Salah satu di antara kebesaran sembahyang yang dapat kita fahami secara ilmiah berhubungan dengan maksud perbuatan-perbuatan dari sembahyang itu sendiri. Kalau ditinjau intisari atau intipati dari bacaan-bacaan dalam sembahyang itu maka jelaslah kepada kita bahawa sembahyang bukan saja merupakan bentuk pergerakan lahiriah semata-mata tetapi ianya mempunyai hikmah yang amat tinggi yang dapat menjadi benih, teras atau dasar terhadap pembentukan peribadi seorang insan yang telah menyerahkan dirinya kepada Allah SWT. Dari sinilah terbentuknya peribadi-peribadi agung.

Jika dilihat dari kandungan bacaan dalam sembahyang itu maka ianya amat tepat kalau disimpulkan bahawa sembahyang itu merupakan suatu pembaharuan ikrar atau janji yang dilakukan pada dua tahap atau peringkat.

Pada peringkat pertama, ia merupakan suatu pembaharuan ikrar yang telah kita lakukan dari sejak alam arwah dahulu, yang mana telah kita lupakan. Di waktu itu Allah SWT telah menawarkan suatu jawatan penting kepada makhluk-Nya yakni untuk mengatur atau menjadi wakilnya (khalifah) menyusun dan mengatur makhluk-makhluk-Nya yang telah dicipta di alam dunia ini, berdasarkan kepada Al Quran dan sunnah Rasul-Nya.

Jawatan inilah yang dikenal sebagai jawatan khalifah atau wakil Allah di muka bumi ini. Jawatan ini ditawarkan oleh Allah SWT kepada makhluk-makhluk yang sesuai menurut kehendak Allah.
Pada mulanya jawatan ini ditawarkan kepada langit dan bumi, tetapi langit dan bumi yang begitu gagah dan besar tidak sanggup memikul beban tugas yang amat besar dan mulia ini.
Ini bukan bererti bumi dan langit tidak berkeinginan, tapi mereka merasa benar-benar takut. Takut kalau-kalau menderhakai Allah apabila tidak dapat melaksanakan tugas suci yang diamanahkan oleh Allah SWT ini. Oleh kerana itu langit dan bumi mengaku tidak sanggup. Namun begitu Allah yang Maha Penyayang tidaklah murka kepada mereka (langit dan bumi) sebab tugas ini merupakan satu tawaran saja dan bukan suatu paksaan.

Setelah bumi dan langit tidak sanggup memikulnya, maka Allah telah menawarkan pula tugas mulia ini kepada bukit dan gunung. Kali ini bukit dan gunung juga tidak berkeupayaan memikul tugas khalifah ini. Begitu pula makhluk-makhluk lain yang merasa besar yang hendak diamanahkan untuk memikul tugas ini merasa tidak sanggup.

Akhir sekali Allah telah menawarkan tugas ini kepada manusia yang kerdil-kerdil lagi dhaif. Manusia yang kerdil dan lemah ini telah memberi kesanggupan untuk menerima tugas besar dan mulia ini. Ketika itu manusia seolah-olah berkata beramai-ramai:

"Wahai Allah, sekiranya langit dan bumi tidak sanggup memangku tugas khalifah ini maka biarlah kami yang kerdil dan lemah ini menerima tugas besar tersebut."

Demikianlah manusia melahirkan janjinya menyatakan sanggup dan berkesungguhan untuk menjadi wakil Allah di muka bumi ini. Kesungguhan manusia untuk memikul tugas yang mulia ini bukanlah semata-mata kerana ringan atau beratnya tugas tersebut tetapi kerana tertarik dengan janji Allah SWT.

Apakah janji Allah kepada manusia sehingga manusia sanggup memikul tugas besar sebagai khalifah Allah di muka bumi ini? Janji itu bermaksud bahawa barangsiapa memikul jawatan wakil Allah SWT, mereka akan diberi kebenaran atau tauliah untuk mengurus, mengatur dan mengawal bumi dan lautan dan segala khazanah yang terkandung di dalamnya.

Dari ikrar dan janji setia yang dibuat antara manusia dengan Allah untuk menjadi khalifah Allah di alam mayapada ini bererti manusia telah bersedia dan berkesanggupan untuk melaksanakan peraturan-peraturan dan tata hidup yang telah ditentukan oleh Allah SWT dalam kitab sucinya Al Quran serta hadis Rasulullah SAW.

Seluruh peraturan itu hendaklah dilaksanakan dalam seluruh sistem kehidupan manusia baik itu pada peringkat dirinya sendiri, keluarganya, sahabat-handai dan saudara maranya, masyarakat dan negaranya sampai seluruh alam sejagat yang luas ini.

Atas janji setia inilah Allah yang Maha Penyayang dan Maha Pemurah itu telah melahirkan kita ke dunia melalui rahim ibu kita. Namun malang sekali yang telah berjanji tidak dapat mempertahankan janjinya. Hal ini jelas dari firman Allah yang bermaksud: "Sedikit sekali hamba-Ku yang bersyukur."

Dengan kata lain insan-insan yang sudah melahirkan kepatuhan dan ketaatan pada Allah tatkala di alam arwah, yang menepati janjinya amat sedikit sekali jumlahnya. Justeru itu sembahyang mengandung hikmah yang amat besar iaitu hikmah yang merupakan suatu pembaharuan sumpah setia yang telah kita ikrarkan semasa di alam arwah lagi.

Melalui sejarah, kita dapat memahami bahawa apabila para sahabat yang hidup bersama Rasulullah SAW ketika hampir waktu untuk menunaikan sembahyang, mereka menjadi gemetar dan merasakan bahawa seolah-olah mereka sedang berhadapan dengan seekor singa yang hebat lagi ganas atau mungkin lebih dari itu.

Dalam riwayat yang lain terdapat kisah yang menyatakan bahawa sebahagian para sahabat ketika mengambil wudhuk wajah mereka berubah menjadi pucat seperti orang dalam keuzuran malah tubuh mereka menggigil.

Umpamanya pada suatu ketika Sayidina Umar mahu berwudhuk, beliau pemah ditegur oleh salah seorang sahabat: "Hai Umar, demamkah engkau? Engkau kelihatan seperti orang sakit." Pertanyaan tersebut telah menyentuh perasaan Sayidina Umar lalu beliau pun menjawab, "Hai saudaraku, tidakkah engkau tahu dengan siapa aku hendak berhadapan?"

Dengan ini kita dapat memahami tatkala Sayidina Umar hendak bersembahyang terbit perasaan gerun dan takut dalam diri beliau sehingga wajahnya berubah seperti wajah orang yang sedang uzur dan seluruh anggota badannya menjadi gemetar. Keadaan ini lahir dari sekurang-kurangnya dua perasaan yang timbul di hati beliau. Pertama, Sayidina Umar r.a merasa insaf bahawa ketika berdiri sembahyang beliau akan berhadapan dengan Allah SWT yang Maha Besar. Beliau bimbang kalau cara beliau melakukan solat itu tidak sesuai dengan kebesaran Allah SWT. Beliau bimbang nanti beliau bersifat kurang sopan terhadap Allah SWT.

Kedua: Beliau merasa cemas kerana sembahyang merupakan pembaharuan sumpah setianya kepada Allah SWT dan di samping itu beliau menyedari entah berapa ratus kali beliau telah menyatakan sumpah pada Allah SWT padahal sumpah-sumpah yang telah lalu entah sudah ditunaikan atau masih belum. Dan kini beliau sekali lagi hendak bersumpah memperbaharui ikrar tersebut.

Perasaan bimbang dan takut mendesak jiwa tetapi oleh kerana sembahyang adalah suatu perintah yang mesti dilaksanakan maka beliau tidak mempunyai pilihan lain. Tegasnya, berdasarkan peristiwa di atas jelas bahawa pembaharuan ikrar yang kita lakukan pada tiap-tiap kali kita sembahyang tidak dapat kita elakkan.

Kalau kita teliti satu saja dari ayat-ayat yang termaktub dalam sembahyang sudah mencukupi buat kita menentukan janji-janji yang kita ulang-ulangkan dalam sembahyang itu. Ayat ini terkandung dalam doa iftitah. Ayat ini benar-benar melambangkan ikrar tersebut dan melaluinya kita dapat merasakan benar-benar bahawa kita telah bersumpah di hadapan Allah SWT.

"Sesungguhnya sembahyangku dan ibadahku, hidupku dan matiku semuanya untuk Allah, Tuhan sekalian alam." (Al An'am: 162)

Bila memahami hakikat ayat tersebut, tidak boleh tidak tentulah kita merasa takut dan cemas. Kalaupun tidak menjadi begitu gentar seperti gentarnya para sahabat maka sekurang-kurangnya timbul perasaan cemas dan bimbang mengikut tingkat iman yang ada.

Selama ini mungkin setengah daripada kita tidak sedar berlakunya lafaz ikrar tersebut kerana tidak memahami maksud bacaan dalam sembahyang. Sampai hari ini sukar bagi kita untuk memahami bahasa sembahyang disebabkan bukan saja kita tidak berminat untuk mempelajari bahasa Arab, tetapi anggapan dan nilai kita bahawa Arab itu demikian rendah. Anggapan ini timbul kerana kita sudah ditenggelamkan dalam falsafah hidup kebendaan sehingga tertanam dalam anggapan kita bahawa bahasa Arab itu tidak perlu di zaman sains dan teknologi ini dan justeru bahasa Arab tidak mempunyai nilai ekonomi.

Ayat yang tersebut di atas biarpun begitu pendek tetapi ia mengandungi makna yang begitu tinggi. Ia bukan saja merupakan suatu dasar peribadi yang menuju ke arah satu tujuan hidup malah ia merupakan satu sumpah yang dilakukan dengan penuh khusyuk dan tawadhuk untuk melayari hidup yang akan dihadapi. Kita seolah-olah berikrar di hadapan Allah dengan lafaz:
"Wahai Allah SWT, aku berjanji kepada-Mu bahawa sembahyang yang sedang dilaksanakan ini juga amal ibadah yang lain yang aku lakukan, termasuk soal hidup dan matiku adalah berpandu sepenuhnya kepada garis-garis yang telah Engkau atur dan perintahkan mengikut keredhaan-Mu."

Kalau demikian besar dan hebatnya janji dan ikrar kita kepada Allah apakah jiwa kita tidak merasa bimbang dan cemas? Sekiranya kita sudah sedar maka sudah tentu timbul gerun dan takut dalam hati kita. Tetapi apa yang telah berlaku dan sedang berlaku di kalangan masyarakat Islam hari ini adalah suatu yang amat dahsyat dan mengerikan. Bukanlah satu perkara yang asing hari ini jika ditemui manusia-manusia yang baru saja selesai menunaikan fardhu sembahyangnya mengumpat saudara-saudara yang sama-sama bersembahyang dengannya. Malah bermacam-macam kemungkaran lain yang sanggup dilakukan. Di kala itu Tuhan sudah tidak ada pada hati mereka. Bukan saja janji murni yang diikrarkan dalam sembahyang itu mereka lupa malah mereka menjadi raja kepada syaitan dan hamba kepada nafsu mereka yang mungkar.

Dalam sembahyang mereka mencari jalan lurus tetapi selesai sembahyang mereka menyahut seruan neraka jahanam. Ada pula yang tergesa-gesa menamatkan sembahyangnya kerana takut ketinggalan menonton rancangan televisyen kegemaran mereka.

Kalau demikianlah sifat sembahyang kita maka tidaklah hairanlah kalau sembahyang kita tidak mempengaruhi jiwa kita dan jauh pula daripada menjadikan sembahyang itu sebagai latihan membentuk peribadi kita sebagaimana yang dikehendaki oleh Islam.

Justeru itu tidaklah mustahil kalau masyarakat kita tidak dapat dipadukan dan bersatu tetapi berserakan dan bercerai-berai.

Ini tentu tidak akan dapat memunculkan sebuah masyarakat yang agung, mulia, baik dan tinggi "sahsiahnya". Padahal Rasulullah SAW dan para sahabat mampu menakluk dan menguasai kekuatan dua "Super Power" dunia ketika itu yakni kerajaan Rom dan Parsi kerana ketika itu umat Islam bersatu-padu. Kedua-dua kuasa besar dunia ketika itu tersungkur di kaki para sahabat.

Di kalangan setengah-setengah kaum ibu pula, mereka suka bersembahyang bersendirian secara bersunyi-sunyi, mungkin kerana mereka cuba mendapatkan kekhusyukkan.

Di saat bersembahyang, iaitu ketika berhadapan dengan Allah SWT mereka tutup aurat mereka sesempurna mungkin hinggakan sehelai rambut mereka pun tidak kelihatan. Tapi amat malang sekali, sebaik sahaja selesai mereka memberi salam, secepat kilat mereka menukar kulit atau pakaian yang menutup aurat mereka dengan pakaian yang mendedah dan menonjolkan aurat mereka.

Amat keliru umat hari ini, sesetengah pakaian bertudung hari ini di kelaskan sebagai busana muslim, sedangkan ia tidak menutup aurat dengan sempurna. Walau bertudung, tetapi dada dibuka sedikit atau menonjolkan bentuk badan. Ini amat bertentangan dengan konsep menutup aurat yang ditetapkan oleh ajaran Islam. Nampaknya sembahyang yang didirikan itu belum mampu membentuk peribadi yang takutkan Allah SWT.

Bagaimana hendak lahir peribadi yang takutkan Tuhan jika di dalam sembahyangpun tiada rasa takut dan cemas ketika berhadapan denganNya.

Ringkasnya, ibadah sembahyang merupakan suatu amalan yang paling tinggi dan besar nilainya. Amalan-amalan yang lain tidaklah begitu besar jika dibanding akan hikmahnya dengan amalan sembahyang.

Oleh kerana itu jika sembahyang yang begini besar hikmahnya masih tidak dapat diselesaikan dan dibereskan maka janganlah kita harapkan perkara-perkara yang lain akan selesai.

Melihat keadaan orang-orang Islam yang sedang mengejar berbagai kemajuan kebendaan, hingga pada hari ini kesannya telah merendahkan nilai sembahyang. Hingga secara kasar dapat dianggapkan sebahagian besar orang Islam di dunia hari ini tidak sembahyang, iaitu kira-kira 80%.

Secara langsung apabila seseorang itu tegak mendirikan sembahyang, beliau dengan serdirinya berjanji atau berikrar untuk melaksanakan dan membina atau berikrar untuk melaksanakan dan membina dalam cara hidupnya menurut sistem Islam. Barulah janji dan ikrar itu bermakna dan dapat ditunaikan. Jika tidak, janji tinggal janji...

0 comments: