Iqra'

on Saturday, May 30, 2009

Apa sahaja yang berkaitan dengan kehidupan dunia ini, umat Islam sepatutnya mendahului bangsa-bangsa lain. Ini kerana sumber panduan paling lengkap dan sempurna berada dalam tangan umat Islam iaitu Al-Quran. Ramai para bijak pandai Islam sependapat bahawa umat Islam akan maju sekiranya benar-benar mengamalkan ajaran Quran. Kemunduran umat ini yang dapat dilihat di merata-merata dunia adalah kerana sudah terlalu jauh renggang dari ajaran Al-Quran.

Ini berbeza sekali dengan masyarakat Barat. Mereka akan mundur sekiranya berpegang teguh kepada ajaran Kristian dan akan maju sekiranya meninggalkan ajaran Kristian.

Sebanyak ajaran Kristian tidak menganjurkan atau tidak memberi panduan selengkapnya perkara-perkara yang berkaitan dengan kehidupan. Malah telah sepakat dan diakui oleh pihak barat bahawa kemajuan yang mereka kini adalah datangnya dari dunia Islam. Mereka, yakni Barat yang mengembangkan ilmu dan penemuan yang telah tersedia oleh para sarjana Islam.
Semasa Barat berada dalam kepompong "dark-age" dunia Islam sedang berkembang pesat dengan tradisi berbagai ilmu pengetahuan. Lantaran kegigihan dan bersungguh-sungguh maka mereka berjaya merealisikan segalas ilmu pengetahuan tersebut menjadi kemajuan dan pembangunan teknologi canggih. Kesimpulannya Barat maju kerana jasa Islam.

Ambil satu contoh bagaimana ajaran Kristian tidak menganjurkan kemajuan-dalam bidang ketenteraan. Mereka berpegang kepada satu prinsip yang kononnya dari ajaran Jesus iaitu "kalau ditampar pipi kanan, suakan pipi kiri" pula. Menurut prinsip ini mereka tidak perlu membela diri malah memberi laluan pula untuk diserang. Sepatutnya dunia Barat tidak perlu membangunkan sebarang teknologi canggih dalam bidang ketenteraan. Kerana mereka tidak perlu membela diri. Tetapi kini mereka bukan sahaja mempertahankan diri kalau diserang, sebaliknya serang balas dari mereka berlipat kali ganda dan melampau pula. Lihat sahaja aksi Rambo dan Dredd satu kejahatan musuh dibalas dengan satu kehancuran dan kemusnahan.
Mengamalkan prinsip itu juga Barat sebenarnya akan menjadi lemah dan mengalah. Kini apa yang berlaku mereka kuat dan cenderung menyerang atau mencari jalan untuk menyerang. Tidak hairan, selain rantau Asia, sudah banyak negara yang terencat perkembangan ekonominya seketika akibat serangan spekulator mata wang.

Daripada perintah Allah SWT yang memfardhukan solat sahaja, sudah menganjurkan umatnya agar maju dalam bidang duniawi. Ini kerana fardhu solat itu tidak akan sempurna kecuali disertakan dengan pakaian yang menutup aurat, air untuk bersuci dan berwuduk, masjid untuk solat Jumaat dan berjemaah, arah kiblat dan penentuan waktu.

Salah satu aspek paling penting ajaran Islam ialah wahyu Allah SWT yang pertama kepada Rasulullah SAW iaitu Iqra'. Perkataan yang pertama ini turun dalam bentuk perintah atau suruh iaitu "Bacalah olehmu (Ya Muhammad). Ertinya perintah baca itu mendahului perkara lain dan sudah tentulah sangat utama dan banyak manfaatnya kepada manusia.

Namun tuntutan membaca oleh Allah SWT itu bukanlah khusus pengertiannya kepada mampu mengenal huruf dan sebutan perkataan. Kerana Rasulullah sendiri yang menerima perintah Iqra' itu langsung tak pandai membaca dan menulis. Apakah ada percanggahan Allah SWT itu dengan kedudukan Rasulullah SAW yang tidak tahu membaca? Jawabnya tidak sama sekali. Itu hanyalah sebagai hujjah bahawa maksud perintah membaca itu bukan semata-mata celik huruf.
Membaca yang diperintahkan oleh Allah SWT bukanlah sekadar mencapai tahap celik huruf. Membaca juga bukan sekadar mampu mengenal, menyebut dengan fasih setiap huruf atau kalimah yang tertera. Tuntutan membaca itu membawa maksud seperti berikut:

1. Mempelajari dan memperolehi ilmu.
2. Menguasai berbagai ilmu dan mencapainya ditahap yang paling tinggi.
3. Menguasai pengetahuan dalam berbagai bidang samada secara khusus (kepakaran) atau secara umum (general knowledge).
4. Menghidupkan akal dan kuat berfikir. Melalui pembacaan akal seseorang itu semakin pintar dan bijaksana. Umpama jasad perlukan makanan untuk kesihatan dan kecerdasan. Maka membaca dan ilmu pengetahuan itu merupakan makanan bagi akal. Sebab itu ada perbezaan tahap akal orang berilmu dan orang jahil. Tanpa ilmu ertinya akal kebuluran atau kekurangan makanan. Akal yang beku dan jumud berpunca dari kurangnya pengisian.

Pembacaan juga merangsang pencapaian mentaliti. Ertinya pembacaan dapat membentuk mentaliti manusia samada kekal sebagai kuno, primitif, ketinggalan atau sebaliknya proaktif, maju dan bertamadun. Orang yang mempunyai kemantapan "civic-minded" sering disandarkan kepada orang yang berfikiran moden dan ke hadapan .

Membaca juga mempunyai pengertiannya yang absrak. Umpama seseorang itu dapat mendalami suatu situasi atau keadaan politik dan ekonomi atau sosial. Maka dapat diertikan dapat "membaca" situasi.

Katakan seorang itu dapat mengesan perubahan sosial, maka orang itu dikatakan cekap "membaca" situasi. Orang yang dapat memahami reaksi atau gelagat orang lain pula dipanggil bijak "membaca" reaksi orang. Kita juga sering mendengar orang berkata yang dia mampu "membaca" air muka orang. Oleh itu pengertian lain kepada membaca itu ialah:

a. Cepat memahami sesuatu situasi.
b. Mampu mengesan dan menganalisa sesuatu perubahan keadaan keliling dalam berbagai aspek.
c. Pengamatan yang tajam dan teliti.
d. Boleh menjadi mastermind atau ahli strategi.
e. Imajinasi yang tinggi, kreatif dan banyak idea baru.

Memahami maksud tuntutan membaca yang seumpama ini bakal melahirkan umat Islam mampu menguasai dunia. Sekali lagi diulang, sepatutnya umat Islam terkehadapan dalam apa bidang dengan hanya memahami dan mengamalkan tuntutan Iqra' itu.

Sayangnya dan malangnya umat Islam ketinggalan dalam aspek "membaca". Al-Quran dan Hadis yang dibaca dijadikan hanya sekadar bahan bacaan dan bukan untuk "dibaca" dalam ertikata yang tersirat dan abstrak. Membaca (dapat ilmu di sekolah) pun agak lemah dan ramai yang ketinggalan. Para remaja hanya berminat membaca bahan hiburan, sensasi dan misteri yang tidak membina ketinggian mentaliti. Apatah lagi umat Islam sering tewas dalam percaturan dunia kerana tidak ramai umat Islam yang mampu "membaca" situasi semasa.
Al-Quran itu sendiri bermaksud bacaan dan wahyu yang pertama pula merupakan perintah membaca. Membaca Al-Quran itu sendiri bukan terhenti setakat menyebut atau melafazkan huruf dan kalimah dalam Al-Quran itu. Tetapi tuntutan membaca Al-Quran itu agar merenungi, memahami dan menghayati isi kandungannya.

Al-Quran merupakan ibu segala ilmu dan sumber segala pengetahuan dan panduan. Al-Quran menjadi penyuluh kepada kehidupan manusia. Penyuluh ertinya menerangi jalan dari dunia hingga ke Akhirat. Oleh itu kehidupan umat Islam pasti tidak pernah kehilangan arah. Matlamat hidup umat Islam adalah jelas untuk mendapat keredhaan Allah SWT dan menduduki Syurga di Akhirat nanti. Maka Allah SWT juga menunjuk jalan untuk mencapai matlamat tersebut. Oleh itu apa aspek pun yang hendak dibuat oleh umat Islam di dunia ini tidak teraba-raba, tidak samar, tidak tercari-cari dan tidak kehilangan hujung perhentian. Tidak juga mudah tertipu dan silau oleh muslihat Barat, oleh nafsu rakus dan oleh bisikan syaitan.

Allah SWT menjadikan bumi ini dan dicipta pula manusia sebagai khalifah. Allah SWT tidak lepaskan terbiar begitu sahaja. Allah SWT yang mengetahui segala ciptaanNya, maka Allah sertakan khalifah di bumi ini dengan Al-Quran sebagai panduan. Panduan bagaimana manusia berhubung dengan Allah SWT dan panduan bagaimana manusia hidup sesama manusia. Dengan panduan ini maka dapatlah manusia hidup aman sejahtera dari dunia hingga Akhirat.

Bukanlah itu sahaja satu keberuntungan yang tidak ternilai bagi umat Islam. Segala-galanya tersedia dihadapan sebagai tempat rujukan. Tetapi mengapa umat Islam tidak mencapai tempat yang sewajarnya? Jawapannya ialah kerana umat Islam sudah renggang dari Al-Quran. Atau Al-Quran itu dibaca sekadar memenuhi tuntutan untuk memperolehi pahala dan berkat. Akhirnya umat Islam tidak mempunyai pengaruh dalam kehidupan.

Sebagai menguatkan lagi hujjah dan bukti betapa kuatnya pengaruh Al-Quran dalam kehidupan, lihatlah bagaimana paparan sejarah terhadap mereka yang digelar "The Unique Quanic Generation". Kehidupan mereka yang berpegang teguh dengan Al-Quran, maka mereka dianggap sebagai generasi unik dan anih. Sesuatu bangsa yang sebelumnya hidup penuh dengan berbagai kedurjanaan dan kemungkaran, hidup dalam keadaan hina dina, hidup dalam bercakaran dan penuh dengan berbagai penderitaan. Akhirnya bertukar dan berubah menjadi bangsa yang mulia bermartabat tinggi dan berjaya membina tamadun serta empayar mereka dihormati oleh kawan dan digeruni oleh lawan. Perubahan yang berlaku itu hasil dari pengaruh Al-Quran.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya:
"Sesungguhnya Allah dengan kitab ini (Al-Quran) meninggikan darjat satu kaum dan menjatuhkan kaum yang lain". (Muslim).

Marilah kita berusaha meninggikan martabat umat dengan mempertingkatkan penguasaan kita dalam "membaca".

0 comments: