Zikir yang Berhasil

on Tuesday, May 19, 2009


Allah SWT menciptakan roh yang asalnya sangat mengenal Allah SWT. Ini yang dimaksudkan dari firman Allah SWT: "Tidakkah Aku (Allah SWT) ini Tuhan kamu? Berkata semua roh; "Bahkan kami bersaksi." (al-A'raf: 172)


Sesungguhnya firman Allah SWT ini mempunyai implikasi yang sangat besar kepada kehidupan manusia. Allah SWT sendiri memberitahu manusia bahawa roh yang berada di dalam jasad itu adalah roh yang suatu ketika dahulu telah berikrar, bersumpah, berjanji dan mempersaksikan di hadapan Allah SWT bahawa ia sangat mengenal Allah SWT.


Mengenal Allah SWT itu ertinya mengenal akan Keagungan, Kebesaran, Kekuasaan, Kesempurnaan dan segala-galanya mengenai Allah SWT. Mengenali segala-galanya mengenai Allah SWT itulah yang membawa kepada tunduk, menyembah, menyerah, taat, patuh, takut, cemas, bimbang dan lain-lain sifat kehambaan yang dengan itu maka seluruh kehidupan manusia ini hanya untuk tujuan itu semata-mata. Dan inilah tujuan manusia diciptakan oleh Allah SWT yang ditegaskan dalam firmanNya: "Tidak Aku (Allah SWT) jadikan jin dan manusia kecuali untuk menyembah Aku (Allah SWT)." (Az-Zariyat: 56)


Allah SWT telah menjadikan manusia dengan tidak ada lain-lain tujuan kecuali untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT. Manusia tiada hak sama sekali untuk memesongkan tujuan hidup yang telah Allah SWT tetapkan itu. Dan manusia juga tidak ada hak untuk mempersoalkan tujuan Allah SWT tersebut. Tidak layak sama sekali manusia yang dicipta oleh Allah SWT lantas mempersoalkan atau memprotes hak mutlak Allah SWT tersebut.


Apabila manusia tidak lagi mengenal Allah SWT dalam ertikata kenal yang sebenarnya atas segala yang berkaitan dengan Allah SWT, maka manusia itu sudah dianggap memprotes ketetapan Allah SWT tersebut. Lebih-lebih lagi apabila manusia sudah tidak takut, tidak tunduk, malah melanggar syariat, peraturan atau perintah Allah SWT, maka manusia tersebut hakikatnya memprotes Allah SWT. Mereka itu dianggap pendurhaka walaupun mungkin mereka mendakwa tidak berbuat demikian.Mungkin lisannya tidak berkata bahawa mereka memprotes Tuhan, tetapi perbuatannya membuktikan bahawa mereka telah memprotes Tuhan.


Dalam Islam segala amalan yang dilakukan itu ada implikasi atau natijah tersembunyi kepada kehidupan. Ambil beberapa contoh. Di antaranya:


Contoh 1: Zikrullah- Ingatkan Allah SWT.


Ingat di sini bukan sekadar menyebut dan ingat terhadap kata-kata atau kalimah yang beserta tahu makna lafaz tersebut. Tetapi ingat hingga rasa kehambaan melekat dengan mendalam dan rasa berTuhan juga terbenam di lubuk hati sanubari. Sehingga hasilnya ialah jiwa menjadi kuat, hati dipenuhi mahmudah (sifat terpuji). Maka terbinalah peribadi yang kuat keyakinan dan kuat bersyariat, tinggi akhlaknya dan kukuh disiplinnya.


Contoh 2: Zikrul maut- ingatkan mati


Rasulullah SAW bersabda, maksudnya, "Cukuplah mati sebagai pemberi ingatan." (Riwayat At Tabrani)


Orang yang hatinya penuh yakin akan kematian dan akhirat yang merupakan rukun iman yang kelima, ertinya yakin akan bertemu Allah SWT. Hari perhitungan itu saat penentuan samada ke Syurga atau ke Neraka. Keyakinan ini menjadi penyelamat seseorang itu dari terpesong kepada maksiat dan mungkar. Mereka juga akan terus dengan pegangan bahawa segala apa yang dicapainya dari kehidupan dunia ini tidak lebih dari alat untuk bersyukur dan taat kepada Allah SWT. Kadang-kadang nikmat itu pula menjadi ujian samada kekal bersyukur atau menjadi kufur.


Orang yang beranggapan bahawa dengan banyak zikrullah dan zikrul maut akan membawa kemunduran dan takut ketinggalan dari kemajuan duniawi adalah orang yang sangat tidak faham dengan hakikat hidup dan keTuhanan. Mereka ini akan menjadikan kehidupan dunia sementara ini sebagai matlamat mutlak. Nilai dan neraca pencapaian hanya diukur dengan angka-angka duit dan pertumbuhan ekonomi. Mereka ini sebenarnya tidak lebih dari hanya untuk memburu kepuasan hidup sementara dan kepuasan nafsu rakus yang tiada batasan. Mereka akan tetap mempertahankan melalui berbagai hujah dan alasan bahawa apa yang mereka lakukan itu adalah kebaikan untuk manusia. Akhirnya mereka sendiri lupakan Allah SWT dan hari kebangkitan. Mereka inilah sebenarnya yang sangat cetek pemahamannya tentang ajaran Islam.

0 comments: